torsdag 3 januari 2013

Lite mer om mig....

Kul när jag ser att det är fler än tidigare som läst min blogg. Ibland undrar man ju vilka som läser bloggen, och vilka som hittar hit. Ni får jättegärna lämna någon liten kommentar. :-)

Jag skriver ju bloggen mest för min egen skull, som en slags dagbok, lite kul att gå tillbaka och läsa emellanåt. Ibland som inspiration, och ibland för att hämta kraft eller hitta tillbaka när det känns lite tungt.

Jag försöker vara lite varierad om vad jag skriver om, visst just nu är jag lite fokuserad på att gå ned några kilo, och komma igång med lite träning igen. Både för att känna mig nöjd med mig själv och för att må bra så klart.

Dukandieten är en väldigt ny diet för mig, fick höra talas om den först i början av december. Det jag då hörde och det jag sedan läste om den tilltalade mig. Jag har testat ViktVäktarna för drygt 8 år sedan, den funkade bra nåt år eller så, sen föll jag in i gamla spår igen.
För ca 1,5 år sedan testade jag Itrim, det funkade bra så länge jag gick på mina proteinpåsar i 3 månader. Sen när man ska lära sig att äta rätt igen så är det alldeles för lätt att falla igenom igen. Blir helt enkelt för lat när jag ska fixa maten, fast jag gillar att laga mat, men det är inte lika kul att äta själv så det är lätt att det fallerar.

Nu kör jag alltså på Dukandieten. Där går det mycket ut på att äta mycket proteiner, fettsnåla produkter. alltså tvärtom mot de allt mer populära LCHF och GI-metoderna. De sistnämnda metoderna är inget för mig, gillar inte massa feta såser och sånt, aldrig varit speciellt förtjust i grädde i maten, hatar linser, bönor, quinoa, bulgur och så vidare. Och blir otroligt trött på framför allt de som äter LCHF att det är det enda rätta, och de ska alltid predika för en, åtminstone de som jag har träffat och som är helfrälsta på LCHF, då blir jag istället precis tvärtom.

Jag vill äta på ett enkelt sätt, och på ett sätt som passar mig, sen bryr jag mig inte om vad andra äter och gillar inte att propsa på andra vad som är rätt eller fel. Det handlar om att hitta det som passar mig bäst.

Så här ser Dukandieten ut i korthet

Dukandieten är indelad i 4 faser

Fas 1 - Attackfasen, då äter du enbart proteiner i 1-10 dagar, lite beroende på hur mycket du ska gå ned, jag var i Attackfasen i 2 dagar
Det här äter du i Attackfasen, du äter obegränsat tills du är mätt

  • All typ av fisk och skaldjur
  • Magert kött, tillagat utan matfett
  • Kallskuret kött med lite fett, till exempel skinka och kalkon
  • Kyckling och kalkon utan skinn
  • Ägg
  • Mejeriprodukter med lite fett, till exempel keso och naturell yoghurt.

Fas 2 - Cruisefasen, proteiner + grönsaker, varannan dag proteiner, varannan dag proteiner + grönsaker, denna fas äter du tills du når din målvikt

Protein: se listan för Attackfasen.
Grönsaker: All typ av sallad, Aubergine, Bönor, Fänkål, Gurka, Kål, Mangold, Paprika, Rädisa, Spenat, Sparris, Svamp, Selleri, Tomat, Zucchini

Fas 3- Sammanslagningsfasen, proteiner + grönsaker + kolhydrater
Fasens längd beror på hur mycket du gått ner i vikt. Du lägger på 10 dagar för varje kilo du tappat. Exempel: Har du gått ned 5 kg pågår fasen i 50 dagar

Protein: se listan för Attackfasen.

Grönsaker: se listan för Cruisefasen.
Kolhydrater: frukt, fullkornsbröd, ost, pasta, potatis, ris – och vin!
Så mycket får du äta:
1 portion frukt per dag
2 skivor fullkornsbröd per dag
40 gram ost per dag
1 portion av stärkelserik mat (exempelvis pasta och potatis) i veckan
1 glas vin i veckan


Fas 4 - Stabiliseringsfasen, Proteiner + vanlig mat

När: Efter sammanslagningsfasen och livet ut
Det här får du äta: Nu får äta vad du vill sex dagar i veckan, Den sjunde dagen (dr Dukan rekommenderar torsdagar) får du bara äta proteiner.
Bra mat för denna fas: Ha maten från Sammanslagningsfasen som bas.
Att tänka på: Den här fasen ska hjälpa dig att hålla vikten livet ut. Det långsamma återgåendet till vanlig kost har gjort att din kropp inte längre är inställd på diet.

Ur MåBra nr 2 2011, källa:  The Dukan Diet av dr Pierre Dukan

Ja det är lite mer om hur jag försöker gå ned i vikt just nu, har inte alltför många kilo kvar att gå ned, mellan 4-5 kg sen så ska jag försöka lära mig att hålla den vikten.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar